АлкаСПР/ AlkaSAP

Централната Информационна Система за Планиране на Ресурсите на предприятието (Enterprise Resource Planning) SAP S/4 HANA, с търговско наименование и марка AlkaSAP представлява интегрирана система за обработка, мониторинг и управление на данните в дружество "Алкалоид", за поддръжка и ефективно функциониране на всички бизнес процеси. От момента на създаването си системата AlkaSAP работи успешно и непрекъснато работи и се усъвършенства. Като цяло включва няколко модула и подмодула, като например:


  1. FI (финанси)
  2. CO (управление и контрол)
  3. MM/WM (управление на материали / управление на складове)
  4. SD (Продажби и дистрибуция)
  5. PP (Планиране на производството)
  6. QM (Управление на качеството)
  7. HR (Човешки ресурси)


Освен в „Алкалоид“ АД - Скопие (като Главен офис), посредством специални проекти (т.нар. разгръщащи се/ rollout по тематика) и посредством специално сформирани проектни екипи, AlkaSAP бива внедрен и използван в пет други компании / дъщерни дружества на Групата, които се намират в четири различни държави. Системите за управление на всяко дружество (база данни, бизнес процеси и функционалности) са напълно независими, настроени да отговарят на местните разпоредби и с необходимите настройки и корекции. На дневна база повече от 400 потребители от различни организационни звена и отдели непрекъснато използват AlkaSAP за различни цели и със съответните и точни оторизации/ пълномощия въвеждат, обработват и управляват бизнес процеси, транзакции и отчети. Особено сложен се оказал Проектът за подмяна на AlkaSAP с нова (S / 4 HANA) платформа през 2020 г. Това станало с използването на така наречения big-bang/ „голям взрив“ подход при преместването на всички модули и фирми едновременно наведнъж, за много кратък период от време – за по-малко от пет месеца, с предварителна пълна подмяна на централната инфраструктура (хардуер, операционна система и база данни), съвместно с двама партньори (за подмяна и за надеждност), със съдействието на производителя и изцяло дистанционно (виртуално). Разбира се, планирани са и се предвиждат нови проекти за надграждане, модернизация и подобряване на няколко модула.


Централизираната поддръжка за AlkaSAP обхваща системен сегмент (за централно администриране на оборудването) и сегмент на приложенията (отделно по модули и по бизнес процеси). Поддръжката на крайния потребител е разделена така, че първото ниво на поддръжка са вътрешните ключови потребители (Keyuser), второто ниво е вътрешният централен екип (Superuser и BCuser), а третото ниво е външният партньор.


От самото начало (по време на въвеждането и внедряването) цялостният AlkaSAP е валидиран в съответствие с фармацевтичните (Европейски добри производствени практики и Управлението по санитарен надзор на качеството на хранителните продукти и медикаментите на САЩ) разпоредби и непрекъснато се актуализира (планира се, тества се, документира се, валидира се) при всяко обновяване и изменение. Поддръжката извършва специална група за вътрешна проверка и контрол на AlkaSAP.


За непрекъсваемостта на дейностите в случай на инциденти/ аварии се „грижи“ специално решение (т.нар. BC/DR – Business Continuity/Disaster Recovery). Това решение, чрез специална комуникационна връзка, непрекъснато репликира/ синхронизира AlkaSAP (заедно с други ключови корпоративни системи) на специално оборудване, което е изолирано и разположено на вторично (аварийно-възстановително) място. Ето някои други ключови системи, които комуникират, използват или обменят данни с AlkaSAP:


  1. DMS (Система за управление на документи)
  2. CRM (Управление на взаимоотношенията с клиентите)
  3. AlkaCDS (Система за хроматографски данни)
  4. AlkaT&T (Трасе/ писта и проследяване)
  5. Pixel Proof – Пикселово доказателство
  6. BMS (Система за управление на сграда)