15.10.2024 г.

Нашите марки са част от живота на хората - интервю на изпълнителния директор / президент на УС на Алкалоид АД Скопие, Живко Мукаетов, за списание The Region

От създаването си през август 1936 г. Alkaloid расте и се развива през много бурни и предизвикателни десетилетия, за да се превърне в модерна, експортно-ориентирана компания с близо 3000 служители, каквато е днес.


В настоящото интервю обсъждаме традиция, датираща от почти девет десетилетия, марки, изградени от поколения служители, инвестиции в нови продукти и технологии, завладяването на нови пазари и регионалното сътрудничество с г-н Живко Мукаетов, главен изпълнителен директор на Alkaloid.

 

Специален крайъгълен камък в дългата история на Alkaloid беше преминат с изграждането на мощности за твърди лекарствени форми и полусинтетични цефалоспорини, пуснати през 2002 г.

 

Вашата компания се разраства и развива в течение на много бурни и изпълнени с предизвикателства десетилетия, показвайки, че устойчивостта и способността за бързо адаптиране към промените са жизненоважни в бизнеса. Бихте ли се съгласили?

TСкромното начало на Alkaloid датира от август 1936 г., когато е открита една от най-старите мощности за преработка на алкалоиди в покрайнините на град Скопие, в границите на тогавашна Югославия. От само два завода с 15 работници, днес – 88 години по-късно – Alkaloid има около 80 0002производствени съоръжения, близо 3 000 служители в централата си в Скопие и 22 дъщерни дружества, разположени в 15 страни по света.

 

Току-що завършихте най-голямото си инвестиционно начинание за последните две десетилетия, което изискваше много ентусиазъм, знания и финанси. Бихте ли ни разказали за това съоръжение?

Специален крайъгълен камък в дългата история на Алкалоид беше преминат с изграждането на нашите съоръжения за твърди лекарствени форми и полусинтетични цефалоспорини, стартирани през 2002 г. с помощта на конвертируем заем от ЕБВР/IFC, за който Alkaloid прилага строги принципи на корпоративно управление. Две десетилетия по-късно решихме да обновим нашите 12 000 m2 производствени мощности за твърди лекарствени форми с допълнителни 6 200m2,като този път инвестирахме 19,4 милиона евро и увеличихме производствените обеми от два на четири милиарда таблетки годишно.

 

Вие изнасяте повече от 70% от производството си, като Сърбия представлява най-големият ви експортен пазар и 90% от вашите фармацевтични продукти. Къде другаде присъствате?

Сътрудничеството на Alkaloid с мултинационални компании като Pfizer и Sanofi може да бъде проследено пет десетилетия назад. През 2005 г. установихме успешно сътрудничество с американски компании, специализирани в производството на билки, като Aveda, Arbonne International, Swanson и др. Получихме първото си разрешение за пускане на пазара на Lisinopril в ЕС през 2007 г., докато днес имаме над 950 МА на наши собствени фармацевтични продукти продукти в ЕС. Компанията се разраства непрекъснато оттогава и до днес е постигнала петкратен ръст, което не беше никак лесно.

 

Няма спиране, когато става въпрос за инвестиции, иновации и поддържане на тенденциите. Бихте ли споделили вашите мисли?

В тези модерни времена на бърз поток от информация хората не комуникират с анонимни продукти, а по-скоро изграждат взаимоотношения с марки, в които идентифицират собствените си ценности. За да оцелее една марка, тя трябва непрекъснато да изпълнява дадените обещания и да предоставя високо и постоянно ниво на качество. Една марка не се създава за една нощ, чрез една маркетингова кампания; това изисква време, търпение, инвестиции, много упорит труд и умна стратегия.

 

За да оцелее една марка, тя трябва непрекъснато да изпълнява дадените обещания и да предоставя високо и постоянно ниво на качество.

 

Северна Македония е вашата родна страна, докато имате производствена база в Белград, химическа лаборатория в Любляна и корпоративен правен екип в Загреб. Какво е вашето виждане за регионалното и по-широкото сътрудничество?

Като вицепрезидент на Македонската търговска камара и член на организацията Young Global Leaders (част от Световния Икономически Форум), мога да заявя със сигурност, че регионалните синергии укрепват бизнеса в региона и извън него. Те не само насърчават подобряването на бизнес климата като цяло, но и помагат за премахването на различни пречки, като същевременно допринасят за устойчивото развитие. Насърчаването на двустранните връзки, споделените ценности, взаимните интереси и общия възглед за това как да се ангажираме със света са някои от гледните точки в моите почетни функции като генерален консул на Дания и консул на Норвегия в Северна Македония, които изпълнявам съответно от 2007 г. и 2023 г.

 

Едва ли има дете в този регион, което да не е израснало с вашата марка Becutan. Съгласете ли се, че това е една от много редките марки, които са станали по-силни през годините, въпреки конкуренцията?

По отношение на детската козметика пазарът в региона изглежда пренаситен. Нови марки идват и си отиват, най-вече без да изпълнят обещаните си претенции. Добре познатата ни марка Becutan миналата година отпразнува своята 45та годишнина. От само пет продукта портфолиото на Becutan днес включва 60 вида продукти с повече от 100 различни форми, всички клинично или дерматологично тествани и разработени в сътрудничество с педиатри, неонатолози и дерматолози. Поколения са израснали с тази марка. Няма по-голямо удовлетворение от това, когато даден продукт или марка наистина стане част от живота на хората.

 

Създаден от поколения

Непрекъснатият бизнес успех и устойчивото развитие на Alkaloid са основно резултат от качеството на нашите продукти, персонала на компанията, марката Alkaloid и отделните марки, изградени в продължение на десетилетия от безкористно отдадени поколения служители.

 

Глобално присъствие

Да бъдеш експортно ориентирана компания, базирана в Северна Македония, изобщо не беше лесно, но ние издържахме по този път благодарение на нашите собствени знания, умения и ресурси. Вече присъстваме на всеки континент. За да успее в развитите страни, човек трябва да се придържа към принципите на доброто управление, да има високо и постоянно качество на продуктите и услугите и да бъде достатъчно конкурентен.

 

Нови съоръжения, нови технологии

Новите съоръжения за производство на твърди дозирани форми отговарят на строгите GMP стандарти, като всички процеси са напълно интегрирани и дигитализирани, а събирането на данни се генерира автоматично. По този начин въведохме и някои нови технологии, като сухо гранулиране с ролков компактор и двуслойни таблетки.